Bezpieczny kierowca

Co należy wiedzieć o podróży służbowej samochodem

Samochód to narzędzie pracy dla pracowników z wielu różnych branż. Choć nie są prowadzone dokładne statystyki związane z liczbą służbowych pojazdów, szacuje się, że po polskich drogach jeździ około 2 miliony służbowych aut. Na co zatem należy zwrócić uwagę, by podróż służbowym samochodem była przede wszystkim bezpieczna?

Zgodnie z kodeksem pracy, obowiązkiem pracodawcy jest dbanie o bezpieczeństwo pracowników podczas wykonywania obowiązków służbowych. Oddając pracownikowi do dyspozycji auto służbowe, musi ono spełniać szereg kryteriów. Najważniejszym jest nienaganny stan techniczny pojazdu. Poza konsekwencjami prawnymi, występującymi zazwyczaj w przypadku poważnych zdarzeń, istnieje szereg argumentów przemawiających na korzyść dbania o bezpieczeństwo. Bo, jak się okazuje, to nie tylko inwestycja w zdrowie pracownika, ale także w dłuższej perspektywie ograniczenie kosztów ewentualnych napraw, obniżenie stawek ubezpieczeniowych, czy redukcja ryzyka strat poniesionych w tracie nieobecności pracownika.

Regulamin flotowy, a stan techniczny pojazdu

Regulamin flotowy to dokument, w którym znajdują się najważniejsze elementy związane z użytkowaniem służbowych samochodów. Jego rolą jest przede wszystkim jasne i przejrzyste określenie zasad użytkowania pojazdów. Prócz ogólnych norm, znajdują się tam reguły prywatnego użytkowania samochodów, ale przede wszystkim zasady związane z przeglądami technicznymi, wymianą opon, czy paliwem w celu zapewnienia ergonomii i bezpieczeństwa jazdy. Każdy pracownik używający samochodu służbowego jest zobowiązany do przestrzegania zasad, które kwalifikują pojazd do dokonania przeglądu serwisowego.

– Zapewnienie pracownikowi pojazdu, spełniającego wszystkie wymagania techniczne to pierwszy krok do bezpieczeństwa służbowej podróży – mówi Marek Mroczkowski, Kierownik Działu Flot Samochodowych firmy Inter Cars. – Równie ważny jest serwis, cykliczne przeglądy i wymiany wyeksploatowanych części w zaufanych warsztatach na elementy wysokiej jakości. Bardzo istotną kwestią są także cykliczne szkolenia dla kierowców, które pozwalają na budowanie świadomości bezpiecznej jazdy, przewidywanie możliwych zagrożeń na drodze oraz minimalizowanie ryzykownych sytuacji mogących spowodować wypadek – dodaje.

Zarządzanie ryzykiem i edukacja pracowników

Kolejnym krokiem do zapewnienia norm bezpieczeństwa jest dokładne przeanalizowanie wszystkich możliwych zagrożeń, na które narażony jest pracownik w czasie podróży służbowej. Następnie zestawia się je z historią wypadków w firmie, co pozwala określić obszary, na które szczególnie należy uważać. Edukacja pracowników w zakresie bezpiecznej jazdy samochodem powinna stanowić podstawowy pakiet dla użytkowników flot służbowych – im większa świadomość zagrożeń, przyczyn oraz skutków zdarzeń niebezpiecznych, tym skuteczniejsze zapobieganie im.

Opublikowane przez Komendę Główną Policji statystyki dotyczące wypadkowości na polskich drogach w 2016 roku pokazują, że w wypadkach drogowych poszkodowane zostały 43 792 osoby, w tym śmierć poniosło 3 026 osób, a 40 766 zostało rannych. W porównaniu do 2015 roku oznacza to o 1 076 osób ofiar więcej, w tym ofiar śmiertelnych o 88 i rannych o 988 osób. Podobnie jak w roku 2015, najwięcej wypadków wydarzyło się przy dobrych warunkach atmosferycznych – kierujący czują się wtedy pewniej, zapominając nie tylko o prędkości, ale i o prawidłowych odstępach między pojazdami.

– To w interesie przedsiębiorców leży nakłonienie kierowców aut służbowych do bezpiecznej i odpowiedzialnej jazdy.  Aspekt edukacyjny pełni tutaj znaczącą rolę – musimy pamiętać, że nienaganny stan techniczny pojazdu nie zastąpi zdrowego rozsądku – mówi Marek Mroczkowski z firmy Inter Cars. Wypadek samochodowy z udziałem kierowcy pojazdu służbowego to szereg konsekwencji. W najlepszym przypadku mamy do czynienia tylko ze zniszczonym samochodem i stratami materialnymi, w najgorszym ze śmiercią pracownika i osób trzecich – podsumowuje.