Nowoczesne wzornictwo, dopasowany krój, inteligentne tkaniny – o nowych trendach przy projektowaniu odzieży roboczej.

  • Trendy modowe

Odzież ochronna w modnych kolorach? Współczesne projekty, które nie tracą na atrakcyjności? Odzież uruchamiająca alarm w sytuacjach awaryjnych? O najnowszych trendach dla segmentu odzieży ochronnej na najbliższe lata mówi Ildikó Erhard, projektantka w firmie CWS.

Ildikó Erhard projektuje odzież roboczą CWS dla różnych segmentów rynkowych od ponad 20 lat. Jej kolekcje obejmują szeroki asortyment, od odzieży roboczej po ochronną, od odzieży korporacyjnej, po tę dla sektora gastronomicznego, handlowego czy przemysłowego.

„Trzymamy rękę na pulsie i monitorujemy zmiany i trendy rynkowe. Najnowsze osiągnięcia w świecie mody, architektury i sztuki, a także styl życia inspirują nas do wprowadzania nowych trendów również w aspekcie odzieży roboczej” – mówi projektantka.

  • Atrakcyjność wizualna jest ważna

Najważniejszą cechą odzieży roboczej jest jej funkcjonalność. Jednak dzisiaj oczekiwania klientów są znacznie większe. Oprócz wszystkich elementów, które powinna posiadać dobra odzież robocza, takich jak kieszenie, odpowiedni materiał, nakolanniki itp., wygląd odzieży staje się coraz ważniejszy. Ubranie może też reklamować firmę użytkownika, na przykład poprzez włączenie logotypów i elementów brandingowych. Odzież powinna zatem wyglądać profesjonalnie, pokazując tym samym, że firma jest nowoczesna i dynamiczna.

„Osoby noszące odzież roboczą stają się coraz bardziej wymagające, jeśli chodzi  o wzornictwo” –  wyjaśnia. „Odzież powinna wyglądać tak, aby chciało się ją nosić także po pracy, dlatego nowoczesne projekty charakteryzują się bardziej uniwersalnym wyglądem. Trend ten widoczny jest już od kilku lat: pracownicy chcą nosić z dumą swoje ubrania robocze.”

  • Kolory i akcenty

Kolor jest jednym z elementów projektu, który natychmiast przyciąga wzrok. Odgrywa on bardzo ważną rolę w odzieży roboczej. Od pewnego czasu coraz częściej używane są kolory takie jak szary, antracyt czy czarny. „To pozwala na używanie akcentów w intensywnych kolorach lub odwrotnie: akcenty w neutralnych kolorach, które podkreślają czyste linie i dopasowanie elementu” – mówi Ildikó. W efekcie odzież prezentuje logo danej firmy i jednocześnie świetnie wygląda!

  • Dopasowany krój zamiast namiotów roboczych

Nowoczesny wygląd to nie jedyne wymaganie dobrego projektu. „Zwracamy również uwagę na komfort użytkowania odzieży” – wyjaśnia Ildikó . „Luźne ubrania są noszone dla wygody w domu, jednak poza nim wolimy stroje bardziej dopasowane”.  Jednowymiarowe kombinezony przeszły już do historii. Nowe trendy idą w kierunku odzieży roboczej o dopasowanym kroju.

Dużym wyzwaniem przy projektowaniu odzieży jest zapewnienie pracownikom swobody przy poruszaniu się. Dopasowane ubrania mają dobrze wyglądać, ale jednocześnie muszą zapewnić użytkownikowi swobodne wykonywanie zadań.

„Z tego też powodu stosujemy elastyczne materiały i wstawki zwiększające komfort. A przede wszystkim testujemy odzież pod względem jej funkcjonalności w rzeczywistym środowisku, w którym będzie użytkowana docelowo”, dodaje Ildikó.

  • Odzież z poszanowaniem środowiska

CWS od wielu lat wspiera inicjatywę uczciwej konkurencji i uczciwego handlu. „W wielu krajach oferujemy bawełnianą kolekcję „Cotton Line”, która jest wyprodukowana z bawełny pochodzącej z odpowiedzialnego handlu – FairTrade” – zauważa Erhard. „Naszym klientom zależy, aby pokazać, że ich firmy prowadzą politykę zrównoważonego rozwoju i społecznej odpowiedzialności oraz są przyjazne dla środowiska, co jest jednym z powodów, dla których wybierają nasze kolekcje certyfikowane znakiem Fairtrade”. Projektantka jest przekonana, że trend w kierunku odzieży wykonanej z surowców ekologicznych i przyjaznych środowisku, będzie kontynuowany w następnych latach.

Oprócz uczciwego handlu, bardzo istotna jest trwałość tekstyliów, która zapewnia długotrwałe użytkowanie odzieży i nie pozwala na jej częste wyrzucanie. Zapewnia to profesjonalna usługa wynajmu i serwisu odzieży oferowana przez CWS, której celem jest naprawa i serwis odzieży, a nie jej utylizacja.

Taka polityka jest także wyzwaniem dla firmy, ponieważ kolekcje, które są oferowane w systemie wynajmu i serwisu, po wielu latach nadal muszą ładnie i nowocześnie wyglądać.

  • Co przyniesie przyszłość?

Zespół projektantów CWS jest na bieżąco z najnowszymi trendami rynkowymi na rok 2020 i kolejne lata. Nieustannie pracuje nad wprowadzaniem innowacji w swoich kolekcjach odzieżowych.

„Z pewnością ważnym tematem będzie zastosowanie inteligentnych tkanin” – przewiduje Ildikó Erhard. „W przypadku kategorii odzieży ochronnej, taka odzież mogłaby np. uruchomić alarm zanim substancja chemiczna zacznie przez nią przenikać.  Alarm mógłby także zostać uruchomiony podczas pracy w trudnych warunkach, w momencie zagrożenia zdrowia użytkownika odzieży, lub nagłego wzrostu temperatury w pomieszczeniu”.

Istnieje wiele możliwości związanych z wprowadzeniem inteligentnych rozwiązań w odzieży ochronnej, np. możliwość komunikowania się „inteligentnej tkaniny” z użytkownikiem czy innymi osobami. CWS testuje różne rozwiązania i pracuje nad odzieżą, która w efekcie przyniesie użytkownikom i ich firmom realne korzyści.