Rekordowe wolumeny w branży KEP w dniach przedświątecznych sięgają nawet 170 proc. średnich ilości z poprzednich miesięcy. Więcej paczek to więcej stresu, zarówno dla obsługujących proces pracowników branży logistycznej, dla odpowiedzialnych za dostarczenie przesyłki kurierów, jak i czekających na paczki klientów.
Grudzień to wyjątkowo wymagający miesiąc dla firm kurierskich. Badanie „Konsument w dobie omni-channel” przeprowadzone przez EY pokazuje, że co drugi Polak robi zakupy w sieci. Rosnący potencjał rynku e-commerce wynika z faktu, że zakupy przez internet są wygodne. W sieci klienci znajdują wiele potrzebnych informacji o produkcie oraz mogą porównać jego ceny. Jednocześnie firmy stają na głowie, aby maksymalnie upraszczać proces logistyczny oferując przesyłki wliczone w cenę i darmowe zwroty.
Elf pilnie poszukiwany
Grudzień to gorący czas tak naprawdę nie tylko dla firm kurierskich, ale dla wszystkich obsługujących cały proces logistyczny. – Sortownie i magazyny to dwa równie ważne elementy łańcucha dostaw, które przeżywają swój gorący czas w grudniu. Dotyczy to zarówno usług logistyki detalicznej, jak i kontraktowej. Zanim więc przesyłka zostanie doręczona, cały sztab ludzi pracuje, aby była ona prawidłowo zapakowana, przechowana i wydana do doręczenia. Dlatego w szczególności w listopadzie i grudniu pracownicy magazynów i sortowni są przez firmy logistyczne wyjątkowo poszukiwani – zauważa Przemysław Lewicki, kierownik ds. BHP i Zarządzania Ciągłością Biznesu w DHL Supply Chain, ekspert Koalicji Bezpieczni w Pracy.
W grudniu zapracowany nie tylko Święty Mikołaj
Popularność zakupów przez Internet to wyzwanie w szczególności dla firm kurierskich odpowiedzialnych za dostarczenie paczki do klienta. Firmy z kilkumiesięcznym wyprzedzeniem przygotowują się na ten czas, ponieważ średnie wolumeny sprzedaży są wyższe o 50 proc., a rekordowo wzrastają nawet o 170 proc. w porównaniu do poprzednich miesięcy. Stanowi to niemałe wyzwanie dla osób planujących proces logistyczny. – Kluczowe jest zagwarantowanie odpowiedniej liczby osób do pracy. Warto zaznaczyć, że dla zapewnienia sprawnej obsługi potrzebni są nie tylko kurierzy, ale także magazynierzy, operatorzy wózków widłowych, czy dostawcy. Wszystkie osoby zostają odpowiednio przeszkolone, by móc pracować bezpiecznie i efektywnie, zapewniając naszym klientom najwyższej jakości serwis. Dodatkowe rekrutacje uruchamiamy już we wrześniu i prowadzimy je do grudnia włącznie. Szacunkowy wzrost załogi to co roku około 30 proc.– wyjaśnia Paweł Pawlik, kierownik Działu BHP w DHL Parcel, ekspert Koalicji Bezpieczni w Pracy.
Więcej stresu, więcej ryzyka
Stres w pracy może mieć wiele źródeł, ale w przypadku badania „Bezpieczeństwo pracy w Polsce 2019” respondenci jako źródło stresu wskazywali najczęściej presję czasu, zbyt mało czasu na wykonanie zadań (39 proc.) oraz nadmiar obowiązków, „przeładowanie” pracą (37 proc.). Na te problemy zwrócili uwagę pracownicy wszystkich branż, od budownictwa przez handel po logistykę. – Stres wpływa nie tylko na efektywność pracy i samopoczucie pracownika, ale może być też przyczyną wypadku. Z danych tegorocznego raportu Koalicji wynika, że niemal co drugi Polak przyznał, że był świadkiem wypadku przy pracy spowodowanego stresem – mówi Ewa Gawrysiak, Sales and End User Marketing Manager Eastern Europe & Russia, ekspertka Koalicji Bezpieczni w Pracy.
W przypadku tak gorącego okresu, jakim jest czas przedświąteczny, firmy w planowaniu pracy muszą wziąć pod uwagę skokowy wzrost zamówień. – Działamy dwutorowo – z jednej strony koncentrujemy się na tym, aby w tym wyjątkowym okresie zagwarantować klientom niezawodny serwis, a z drugiej dbamy o jak najlepsze warunki pracy w przestrzeni magazynowej. To właśnie pracownicy tego sektora pracują w grudniu wyjątkowo intensywnie. Mijający rok upłynął nam pod hasłem ergonomii pracy. Mocno skupiliśmy się na tym aspekcie w naszym procesie sortowania przesyłek, wdrażając rozwiązania, które wspierają komfort pracy członków zespołu. Szczyt paczkowy jest czasem, w którym szczególnie doceniamy wagę prowadzenia działań na rzecz ergonomii. W 2020 roku mamy zamiar je kontynuować – zapowiada Paweł Pawlik.
Grudzień to wyjątkowy okres dla pracowników branży logistycznej, więc oprócz ich przygotowania merytorycznego, warto zadbać o warunki pracy, dostosowane do zadań środki ochrony indywidualnej i odpowiednią odzież roboczą. – Grudzień to wymagający miesiąc dla wszystkich pracowników. Warto pamiętać, że źle dobrana odzież robocza ma wpływ nie tylko komfort pracy, ale bezpieczeństwo i efektywność – uważa Ewa Gawrysiak.
Zobacz podobne
20 grudnia, 2024
Potencjał i potrzeby pracowników 50+
2 grudnia, 2024