Doświadczeni specjaliści BHP wiedzą z jakimi kosztami może się wiązać niezadowolenie w zespole. Co więcej – negatywne środowisko pracy nie sprzyja bezpiecznej i bezwypadkowej kulturze. Oto najważniejsze techniki, które wykorzystuje firma TenCate Protective Fabrics w celu podtrzymania poziomu zadowolenia w zespole – począwszy od prostych gestów poprawiających atmosferę w pracy aż po długofalowe działania kształtujące zadowolenie zespołu.
Codzienne gesty – wdzięczność, szacunek i gotowość do słuchania
Jak pokazują badania, docenienie w miejscu pracy rodzi szereg korzyści, takich jak poprawa samopoczucia, czy dynamiki zespołu. Wystarczy podjęcie jednego kroku, np. konsekwentnego dziękowania pracownikom za ich codzienną pracę, aby stworzyć pozytywną atmosferę zachęcającą do otwartej komunikacji, w której wszyscy czują się ważniejsi.
Składową satysfakcji zespołu jest także poczucie bycia słuchanym. Do prostej, ale skutecznej techniki w dłuższej perspektywie należy wdrażanie metody „otwartych drzwi”. Sygnalizuje ona, że przełożony jest dostępny i gotowy na wysłuchanie głosu pracownika. Polityka otwartych drzwi ma na celu zachęcenie pracowników do dzielenia się sugestiami i pomysłami, które przyczyniają się do rozwiązywania problemów w firmie.
Powszechnym problemem w przedsiębiorstwach są także zbyt częste, niewiele wnoszące spotkania, które mogą być uciążliwe dla pracowników. To szczególnie powszechna skarga w większości branż. Kiedy pracownicy czują, że ich czas nie jest ceniony, mogą później chować z tego powodu urazę. Dlatego warto, aby pracodawca w miarę możliwości starał się ograniczać spotkania zespołu i zanim poprosi o kolejne, zadał sobie pytanie – „Czy można po prostu wysłać maila?”. Takie proste gesty świadczą o trosce i szacunku do pracownika.
Kluczem jest komunikacja
– Większość błędów w miejscu pracy można przypisać niewłaściwej komunikacji. Poza wdrożeniem wspomnianej polityki otwartych drzwi powinno się również weryfikować, czy komunikacja w zespole odbywa się w prawidłowy sposób. Na dłuższą metę warunki pracy i zadowolenie determinowane są poprzez jakość rozmów przeprowadzanych w firmie. Otwarty dialog pomaga w unikaniu nieporozumień i pomyłek. Przykładem może być pracownik, który nie nosi swojej odzieży ochronnej prawidłowo, ponieważ nie wyjaśniono mu jak należy ją zakładać i nie przypuszczał, że noszenie jej w inny sposób może stanowić problem – podkreśla Ewa Gawrysiak, ekspertka Koalicji Bezpieczni w Pracy, Regional Manager CEE TenCate Protective Fabrics.
Co więcej – dzielenie się informacjami i pomysłami poszerza perspektywę. Przykładowo, opinie od pracowników na temat odzieży ochronnej/roboczej i ŚOI są niezbędną informacją o tym jak komfortowa jest odzież i czy odpowiednio ich chroni – bez otwartej komunikacji pracodawca nie miałby o tym żadnego pojęcia.
Co ważne, aby szczera komunikacja zaistniała w firmie potrzebne jest zaufanie, które wymaga czasu. Należy pamiętać, że buduje się je (albo burzy) z każdym podjętym działaniem. Najlepszym sposobem na jego tworzenie jest konsekwentne dopasowywanie słów do czynów. Z reguły najlepiej obiecywać z zachowaniem rozsądku, a dawać ponad oczekiwania. To pozwala na stabilne tworzenie zaufania i budowania relacji – niezbędnych w tworzeniu kultury bezwypadkowej.
Zobacz podobne
7 listopada, 2024
Młodzi pracownicy potrzebują zaopiekowania. Inaczej się wypalą
3 października, 2024
Zapraszamy na konferencję ZUS!
23 września, 2024