Zima to pora roku, która w sposób szczególny sprzyja wypadkom. Oblodzone chodniki, śliskie nawierzchnie na kilka miesięcy w roku stają się codziennością. Wnoszone do biura resztki śniegu, czy woda pozostają na schodach i posadzkach, tworząc niebezpiecznie śliską powierzchnię. Upadek czy poślizgnięcie najczęściej utożsamiane są z pechem. Tymczasem ze względu na konsekwencje traktuje się je jako wypadek przy pracy. Warto zawczasu być przygotowanym na taką ewentualność i odpowiednio zabezpieczyć wejście.

Podążając za stereotypami, biuro jest najbardziej bezpiecznym miejscem pracy. Dlatego bardzo często wydaje nam się, że dbałość o jakiekolwiek dodatkowe zabezpieczenie, poza niezbędnymi środkami do pierwszej pomocy, nie jest konieczna. Tymczasem statystyki opublikowane przez Główny Urząd Statystyczny pokazały, że w 2015 roku w klasyfikacji uwzględniającej liczbę wypadków ze względu na miejsce pracy, biura, placówki naukowe i szkoły znalazły się na drugim miejscu
z wynikiem 22,1 proc. wśród ogólnej liczby wydarzeń. Biura poprzedzały tylko placówki produkcji przemysłowej z wynikiem 42,4 proc. ogólnej liczby wydarzeń.

Oblodzone, zabłocone śliskie wejście do biura w czasie zimy staje się realnym zagrożeniem, które bardzo często jest bagatelizowane. W Polsce, w branży handlowej, za blisko 50% wszystkich szkód odpowiadają poślizgnięcia, potknięcia i upadki[1]. Według HSA[2] tego rodzaju wypadki stanowią 17% wszystkich zgłoszonych urazów, wymagających ponad 4 dniowej nieobecności w pracy (www.hsa.ie). Szacuje się, że jeden na pięć przypadków spowodowanych poślizgnięciem lub upadkiem skutkował obrażeniami, które wymagały przynajmniej jednomiesięcznego zwolnienia lekarskieg[3].  Wyposażenie wejść do budynków w odpowiednie maty wejściowe, które oczyszczą obuwie oraz zatrzymają w sobie błoto, śnieg i deszcz zdecydowanie zmniejsza ryzyko poślizgnięć.

– Wbrew powszechnej opinii o nikłej liczbie wypadków w biurze, zestawienie Głównego Urzędu Statystycznego pokazuje, że ponad jedna piąta ogólnej liczby wypadków zdarzyła się w tym „spokojnym i bezwypadkowym” miejscu pracy – mówi Andrzej Smółko, Prezes CWS-boco Polska, Przewodniczący Koalicji Bezpieczni w Pracy. – Zima to  okres, w którym ryzyko upadku zwiększa się wielokrotnie – zarówno w drodze do pracy, jak i na śliskich schodach, czy progach. Każdy wypadek niesie za sobą szkody społeczne i ekonomiczne, zarówno dla pracownika, jak i pracodawcy. Podjęcie czynności prewencyjnych, czyli uświadomienie pracowników i zastosowanie rozwiązań dostosowanych do warunków atmosferycznych jest obowiązkiem każdego pracodawcy – podsumowuje. 

Praca zawodowa to jedna z najważniejszych i najbardziej absorbujących aktywności w życiu człowieka. Wykonując codzienne obowiązki nie można zapominać o tym, że na pierwszym miejscu powinno znaleźć się zabezpieczenie zdrowia i życia. Zarówno pracodawca, jak i pracownik powinni dołożyć wszelkich starań, by przestrzegane były zasady bezpieczeństwa i higieny pracy.

[1] Retail Polska, luty 2013

[2] Health and Safety Authority (HSA) to instytucja rządowa, powołana w 1989 r. odpowiedzialna za zarządzanie i egzekwowanie bezpieczeństwa i higieny pracy w Irlandii.

[3] Www.compensation-ireland.com/news