W Dzienniku Ustaw opublikowano rozporządzenie Ministra Infrastruktury z 16 grudnia 2021 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy w komunikacji miejskiej oraz autobusowej komunikacji międzymiastowej, które wejdzie w życie 20 kwietnia 2022 r. Jego głównym celem jest poprawa warunków pracy pracowników komunikacji miejskiej pod względem sanitarno-socjalnym.
Dokument reguluje kwestie związane z bezpieczeństwem i higieną pracy w komunikacji miejskiej oraz autobusowej komunikacji międzymiastowej w zakresie eksploatacji liniowej, zgodnie z tym nie dotyczy pojazdów i urządzeń metra. Poza bezpośrednim bezpieczeństwem pracowników skupia się przede wszystkim wokół zagadnień związanych z m.in. obsługą i naprawą tramwajów, trolejbusów i autobusów; budową i konserwacją, naprawą sieci trakcyjnej, torów tramwajowych i innych urządzeń.
Obowiązki pracodawców
Zgodnie z treścią rozporządzenia, jeśli w ocenie pracodawcy dana czynność jest niebezpieczna, wiąże się z ryzykiem, powinna być ona wykonywana przez dwie osoby, gdzie jedna pełni rolę asekuracyjną. Pracownik wykonujący prace prowadzone na torach lub przy sieci trakcyjnej, w zajezdniach lub w pasie drogowym, powinien być ubrany w odzież zgodną z normą przenoszącą normę europejską dla odzieży ostrzegawczej o intensywnej widzialności. Rolą pracodawcy jest zabezpieczenie również pojazdów używanych przy pracach remontowych sieci trakcyjnej lub torowisk oraz samego miejsca pracy. Pracodawca zapewnia nadzór nad stanem technicznym oraz procesem obsługi i naprawy maszyn, urządzeń i pojazdów, a także utrzymania ich w stanie technicznym zgodnym z dotyczącymi ich przepisami przez cały okres eksploatacji.
Higiena pracy
W czasie pandemii pracownicy szczególnie potrzebują odpowiedniego zaopiekowania, rozporządzenie przewiduje zupełnie nowe zapisy tj. wprowadzenie toalet zlokalizowanych w odległości nie większej niż 250 metrów od miejsca postoju pojazdu, co więcej pomieszczenie powinno m.in. zostać wyposażone w środki higieny osobistej. Dodatkowo uregulowano kwestię pomieszczeń socjalnych do użytku kierowców i motorniczych na liniach komunikacyjnych, oddalonych podobnie jak toalety o 250 metrów, powinny one zapewniać możliwość skorzystania z urządzeń do zagotowania wody czy też podgrzania posiłku. Uregulowane mają zostać też warunki w kabinie pojazdu dotyczące temperatury oraz wyposażenia w elementy oddzielające kabinę kierowcy lub motorniczego od części pasażerskiej pojazdu, tak aby osoby nieupoważnione nie mogły otworzyć drzwi kabiny.
Zapis uwzględnił także główne zasady przechodzenia pieszych, pracę na wysokościach – w tym prace na dachu i przy górnych częściach nadwozia pojazdów – które powinny być wykonywane z odpowiednio zabezpieczonych rusztowań, balkonów, pomostów itd. Jeżeli pojazd stoi na stanowisku naprawczym, otoczonym z obu stron przez pomosty, to pracownik może wykonywać pracę bezpośrednio na dachu pojazdu bez dodatkowego zabezpieczenia przed upadkiem z wysokości. Uwzględniono także samą pracę przy pojazdach, sieci trakcyjnej i torach tramwajowych.
Zmiany na lepsze
Powyższe działania zdecydowanie ułatwią pracę kierowców i motorniczych, a ich poczucie bezpieczeństwa powinno ulec znacznej poprawie. Szczególnie, że aktualny zapis jest z 2002 roku, co chociażby ze względu na panującą pandemię wymagało uaktualnienia. Na wdrożenie tych rozwiązań operatorzy mają 36 miesięcy.
Zobacz podobne
31 marca, 2025
Rusza VIII edycja Mistrzostw Kadry BHP!
25 marca, 2025