Zarządzanie bezpieczeństwem w dużych przedsiębiorstwach jest ogromnym wyzwaniem. Z jednej strony właśnie tam wprowadzone są najwyższe standardy, z drugiej zaś jest odpowiedzialność za setki pracowników.

Wywiad z Katarzyną Ćwiklińską, Asystentką Zarządu w firmie HABASIT Polska

Habasit_color_40    B_Logo_seka_rgb

W czym specjalizuje się firma Habasit Polska?

Firma Habasit to producent najwyższej jakości pasów napędowych i taśm transportujących. Dostarczamy innowacyjne produkty do odbiorców z wielu różnych branż. Nasze doświadczenie i wiedza pozwalają odpowiadać na potrzeby klienta, a dzięki temu zyskać jego satysfakcję. Takie indywidualne podejście i zdobywane przez lata zaufanie pozwoliło nam stać się liderem na rynku.

W jakich branżach wykorzystywane są rozwiązania oferowane przez Habasit?

Przekrój branż jest bardzo szeroki.  Zaczynając od fitnessu, gdzie np. bieżnie wyposażone są w taśmy, przez rozwiązania wykorzystywane w procesach produkcyjnych w przemyśle drukarskim i papierniczym, branżę motoryzacyjną i produkcję opon, przemysł maszyn dla biznesu, produkcję taśm wykorzystywanych w kopiowaniu, aż po usługi bankowe, pocztowe czy obsługę dokumentów. Charakterystyczne są też taśmy wykorzystywane do przeładunku towarów na lotniskach, czy stosowane w procesach produkcyjnych w  przemyśle tytoniowym, tekstylnym, spożywczym, podczas pakowania, w procesach butelkowania i puszkowania.

Jakość jest dla Państwa kluczową wartością. Jak to przekłada się na codzienną pracę?

Wychodzimy z założenia, że właśnie jakość naszych produktów może wpływać na sukces klientów. Dlatego każdy pracownik jest dokładnie przeszkolony w zakresie obowiązków, które do niego należą, a także dostaje wsparcie w zakresie samodoskonalenia, budowania swojego doświadczenia i rozumienia całego procesu produkcyjnego. Oprócz tego najważniejszego czynnika, czyli człowieka, jest jeszcze sprzęt. Zintegrowany system zarządzania , który pozwala na dobór najlepszych surowców i wykorzystanie innowacyjnych pomysłów pozwala tworzyć produkty o długiej żywotności.

Ilu pracowników zatrudnia Państwa firma?

Mamy dwa zakłady produkcyjne, w Dąbrowie Górniczej i w Sosnowcu. Łącznie, w obu tych zakładach pracuje około 170 osób. Trzydziestu z tych pracowników zajmuje się pracą biurową, reszta natomiast jest odpowiedzialna za produkcję.

Dbanie o bezpieczeństwo tylu pracowników to nie lada wyzwanie. Jak skutecznie zarządzać BHP w dużej firmie?

Bezpieczeństwo pracowników to nadrzędna wartość dla Habasit, dlatego w kwestii bezpieczeństwa korzystamy z rozwiązań gwarantujących najwyższą jakość. Od lat współpracujemy z firmą SEKA S.A., która zapewnia nam stały nadzór nad warunkami pracy jako zewnętrzna służba BHP (outsourcing). W ramach naszej współpracy korzystamy z usług SEKA S.A. w zakresie szkoleń okresowych BHP, którymi objęte są wszystkie grupy zawodowe: kadra menadżerska, pracownicy administracyjno – biurowi oraz na stanowiskach robotniczych.

Szkolenia organizowane są w Państwa siedzibach?

Są one prowadzone w formie stacjonarnej lub w e–learningowej, która cieszy się u nas sporym zainteresowaniem. W większości szkolenia prowadzone są przez panią specjalistę ds. BHP, sprawującą nadzór nad naszym zakładem pracy, co przekłada się na szkolenia dedykowane naszej firmie, dostosowane do naszej specyfiki i zagrożeń. Korzystamy również z innych szkoleń tj.: pierwsza pomoc przedmedyczna, obsługa wózków widłowych oraz suwnic. Wszstkie szkolenia prowadzone są w sposób profesjonalny i efektywny.

Czy korzystanie z usług firmy zewnętrznej daje pewność, że wszystkie wymogi są spełnione, a terminy dotrzymane?

Nasza współpraca z przedstaciecielem SEKA S.A. odbywa się w zakresie BHP i ochrony przeciwpożarowej, dzięki temu możemy być pewni, że wszystkie wymagania prawne w tym zakresie są realizowane na najwyższym poziomie. Kilka razy w roku odbywają się kontrole problemowe i kompleksowe w zakresie BHP oraz PPOŻ., dzięki temu zarząd firmy jest świadomy stanu BHP w zakładzie. Bieżące konsultacje i doradztwo z przydzielonym nam specjalistą BHP, rozwiewają wszelkie wątpliwości.

Czy firma zewnętrzna jest dla Państwa wsparciem również przy kontrolach Państwowej Inspekcji Pracy?

Oczywiście, możemy liczyć również na wsparcie podczas kontroli organów zewnętrznych jak np. podczas kontroli PIP w lutm 2015r. Odkąd współpracujemy z SEKA S.A. nasza dokumentacja związana z BHP tj. nasze wewnętrzne zarządzenia, w tym tabela dotycząca przydziału odzieży ochronnej i roboczej, ocena ryzyka zawodowego, instrukcje BHP, Instrukcja Bezpieczeństwa Pożarowego, wszelkie rejestry, pomiary środowiska pracy, jest uporządkowana  i aktualna. Przedstawicieli firm SEKA S.A. cechuje profesjonalizm, łączący się z dużym zaangażowaniem we współpracę, elastyczność oraz umiejętność dostosowania się do naszych potrzeb.

Jak często specjalista BHP odwiedza Państwa oddziały i co do tej pory udało się wspólnie zrealizować?

Osoba, z którą współpracujemy jest w naszej firmie 1-2 razy w tygodniu. Do tej pory udało się opracować praktycznie całą dokumentację BHP: zarządzenia, ocenę ryzyka zawodowego, rejestr wypadków, chorób zawodowych. Nie musimy się martwić o terminowość bo właśnie specjalista SEKA S.A. pilnuje terminowości pomiarów środowiska prac (hałas, substancje chemiczne), terminowości szkoleń. Przygotowuje wszystkie instrukcje BHP, opiniuje projekty przebudowy pod kątem zgodności z ogólnymi przepisami bhp, doradza w sprawach od: prawidłowego oznakowania maszyn i urządzeń oraz sprzętu PPOŻ. po  zagadnienia związane z prawem pracy (kobiety w ciąży, ich czas pracy i inne), prowadzi szkolenia wstępne i okresowe, uczestniczy w kontrolach Sanepidu, PIP-u.

_DSC9864bw   _DSC9865bw